להיגמל מעישון, דווקא בתקופת הקורונה

ממש בקרוב נקבל כולנו את השנה החדשה, הבאה עלינו לטובה (או לפחות נקווה שכך יהיה). אין ספק שלמעלה ממחצית מהשנה שחלפה, אתגרה, הקשתה ופגעה ברובנו בתחומים רבים בחיים, הכלכלי, הבריאותי, התעסוקתי, המשפחתי ועוד. נראה כי מגפת הקורונה לא ממהרת לעזוב אותנו ולא ברור אפילו אם בחגי תשרי נחגוג עם המשפחה או ניוותר איש איש בביתו בשל סגר. מה שכן ברור, שיחלוף עוד לא מעט זמן עד שנוכל להוריד את המסכות החד פעמיות והאלכוג'ל מרשימת הקניות שלנו ולהשיב ימינו כקדם. בספטמבר שעבר, לפני ראש השנה, הצלחתי לשכנע את זוגתי ואת גיסתי להיגמל אחת ולתמיד מעישון ולשמור על בריאותן למען עצמן ולמען בני/ות משפחתן. לא היה קשה לשכנען, שכן הן כבר ניסו להיגמל בעבר מספר פעמים וזה אף הצליח, אך רק למספר חודשים בכל גמילה, מעבר לכך, הן יודעות מה התוצאות של עישון כבד וממושך מאחר ואיבדו את אביהן, פרופ' יורם מילנר ז"ל, לפני 9 שנים, בשל סרטן ריאות גרורתי. כשהגיעו למכון אברהמסון, הסיפור היה לגמרי אחר ועד כה לגמרי עם happy end.

גם אני עישנתי בעברי, אך לא הייתה זו כמות של קופסא ביום כמותן, אלא כקופסא בחודש בשנים שקדמו לגמילה שלי. לא בכדי היה לי קל יחסית להפסיק לעשן, ברגע שאביהן הודיע לנו על דבר מחלתו.

כמובן שגם הן רצו וניסו כבר אז להיגמל באמצעות סדנאות של קופת החולים בשילוב עם כדורים, אך מצאו שעבורן לפחות מדובר רק בגמילה זמנית והחזרה לעשן הייתה מאכזבת ובעיקר מתסכלת מבחינתן.

את מכון אברהמסון אני מכירה דרך גמילה שלי מסוכרים וגלוטן שסייעה לי לפני שנה וחצי לרזות ב14 ק"ג ובעיקר להבין יותר מה מכיל כל מאכל ואיך לאזן את האכילה. אני לא אוכלת כיום רק אוכל בריא או נטול סוכר וגלוטן אך אני בהחלט אוכלת במודעות גדולה יותר ומרשה לעצמי גם דברים שפחות מומלצים אך הפעם במידה.

לרגל חגיגות השנה לגמילה שלהן, שיערכו ב-6.9 (לגמרי סיבה לחגיגה עבור כולנו) ובשל הקורונה והעובדה שרבים/ות בסביבתי שקלו בעקבותיה הפסקת עישון וחלקם אף עשו כן (מכון אברהמסון מספר על עלייה של עשרות אחוזים בפניות לשם גמילה מעישון), החלטתי להציג לעמית זוגתי,לעדי גיסתי ולשני נגמלים נוספים שהפסיקו לעשן באמצעות מכון אברהמסון, כמה שאלות שיעודדו את מי שרוצים/ות גם הם/ן להיפטר מההרגל הכ"כ רגע וממכר הזה, לדאוג לבריאות שלהם ולתוחלת חייהם וגם להרגיש נעים יותר באופן יחסי להסתובב ברחוב עם מסכה ללא צורך להוריד אותה עבור הסיגריה או בכלל, להיות שייכים/ות קצת פחות לקבוצת סיכון לתחלואה בקורונה וקצת יותר בקבוצת סיכוי להמשך חיים בריאים יותר.

מאז פרוץ מגפת הקורונה בישראל במרץ האחרון, חולים ונפטרים רבים מוזכרים בתקשורת לצד קביעה כי סבלו גם ממחלות רקע. מרבית מחלות הרקע עליהן מדובר בד"כ הינן: יתר לחץ דם, סכרת, מחלות לב, השמנת יתר ועוד. אך בהמשך למחקרים שנעשו בסין וגם בישראל, עישון נחשב לגמרי גורם סיכון לחלות בקורונה ויותר מכך, מחלת רקע לכל דבר ועניין בהקשר של תפקודי הריאות. יתר על כן, הסיכון לחלות בקורונה בצורה קשה וללא יכולת להתאושש או לשרוד את זה, כמו רבים אחרים שחווים את המחלה באופן קל ומהיר יחסית, הוא גבוה משמעותית לפי כתבות ומחקרים שפורסמו בתקשורת בחודשים האחרונים כדוגמת זה: https://13news.co.il/item/news/domestic/health/corona-smoking-1109518/?fbclid=IwAR398m7mvugfzt4HIYH4lpnAl75HqpOR28ZQgm6ttga9Oj3ijHM7g8LEVRM

שיטת הגמילה מעישון של מכון אברהמסון פותחה על ידי אהוד אברהמסון לפני 37 שנה והיא פשוט עובדת. אני מכירה בסביבתי לא מעט אנשים שהשיטה עזרה להם היכן ששיטות אחרות כשלו או סייעו רק לזמן מוגבל. עם זאת, חשוב לזכור, כמו בכל שיטה מצליחה או דרך מוכחת, הצד שלנו חשוב לא פחות. חשוב להגיע לתהליך עם רצון מלא, עם אורך רוח ועם הבנה שזו דרך והיא לא תמיד תהיה קלה. הטיפול האנרגטי הקצר שחווים באברהמסון לאחר שיחה קבוצתית ואישית, מציע כ-90 אחוזי הצלחה ולא תמיד משפיע מיד. אצל זוגתי וגיסתי לדוגמא הוא החל להשפיע רק לאחר כשלושה ימים והן התמודדו עם חשק ותסמיני גמילה של הגוף. הטיפול נותן מעין ריסטארט, הפחתה משמעותית בצורך ובחשק לעשן, אך בנוסף לטיפול בכך, צריך לזכור תמיד שישנו גם ההרגל וגם אם החשק ירד בתחילה, אם לא תילחמו בהרגל ותסגלו הרגלים חדשים לא בטוח תצלח הגמילה שלכם. מכון אברהמסון מעניק גם ליווי שבועי טלפוני לאחר המפגש, הוא מאד עוזר בתמיכה ובמתן פתרונות מידיים לחשק שעשוי לצוץ או להרגל שמרים את ראשו כל פעם. מעבר לכך, אם תחושו שהחשק לא ירד, יש לכם אפשרות לחזור לטיפול חדש או לחיזוק אם הייתה מעידה בדרך באותה השנה ללא תשלום נוסף.

דוד אסולין, בן 40 מנתניה, לא מעשן כבר למעלה מתשעה חודשים.

הבחירה בגמילה בשיטה של אברהמסון הגיעה אחרי ניסיונות רבים לאורך השנים להיגמל בדרכים אחרות. פעם אף החליט שיעשן רק ביום שישי, אך זה החזיק בדיוק חודש.

דוד אסולין נגמל באמצעות אברהמסון לפני למעלה מתשעה חודשים
צילום: אלבום פרטי

"החשק לעשן נעלם אצלי בהדרגתיות, סה"כ לקח כשבועיים עד שהוא נעלם לגמרי. עישנתי מגיל 15 ובמשך 25 שנה בין חצי קופסא לקופסא ביום".

למה בעצם בחרת בסוף בשיטה של מכון אברהמסון?

"למען האמת, הגעתי אל הטיפול באברהמסון מאד סקפטי, במחשבה שאני אולי הולך כרגע לזרוק את הכסף על כלום ללא תוצאה, כמו שקרה לי בעבר. העניין הוא שאחרי טיפול אחד באברהמסון שלקח לא יותר משעה הצלחתי להפסיק לעשן. באותו יום של הטיפול היה לי אירוע בערב ומצאתי את עצמי שותה בירה בלי סיגריה וגם אחרי הארוחה לא הדלקתי סיגריה, ממש הפתעתי את עצמי".

מעבר לעניין הבריאותי מה גרם לך הפעם לבחור להפסיק לעשן?

"מעבר לבריאות שלי, חשבתי על הילדים שלי, שאולי אם אפסיק עכשיו הם לא יהיו אסמטיים או עם נזק אחר של עישון פסיבי או מעשנים בעתיד. חוץ מזה, כדי להיפטר מהריח הנוראי שהסיגריות משאירות עלייך, בתוך החדר או בתוך הרכב וסיבה נוספת היא כמובן בגלל העניין הכספי, עלות גבוהה של סיגריות".

האם תוכל לספר אם ואיזה שינויים חלו בך בעקבות הגמילה מעישון?

"קודם כל, מצאתי עבודה חדשה כנהג בוס. הדרישה הראשונה בתפקיד הייתה עובד לא מעשן. מעבר לזה, התיאבון שלי גדל (במקרה שלי זו ברכה) וחוש הריח שלי גם התחדד. נהייתי אדם שלא תלוי בסיגריה, הסיגריה הייתה לי כמו חבל על הצוואר. הפסקתי להיות לחוץ ולעסוק כל הזמן במתי נצא ממתחם כלשהו אל מקום בו מותר לעשן, או להרדים מהר את הילדים בשביל לצאת לסיגריה וגם לחכות כל הסוף שבוע למוצ"ש בשביל להדליק סיגריה ולא ליהנות מהחופש של השבת."

האם הסביבה או המשפחה לחצו עלייך להפסיק לעשן?

"ההחלטה הייתה נטו שלי, קיבלתי בעיקר תמיכה מחבר אחד, כל השאר האמינו שאני אחזור לעשן שוב תוך חודש חודשיים כמו שקרה בעבר".

דניאל ברבי, בן 63 מת"א, לא מעשן כבר למעלה משנה, הוא נגמל באמצעות אברהמסון באוגוסט 2019. כבר לפני כ-15 שנה דניאל ניסה להיגמל מעישון, זה החזיק לטענתו רק חודש וחצי, לפני כשבע שנים נגמל באמצעות תהליך בקופת החולים, זה החזיק הפעם שלושה חודשים וגרם לו להשמנה.

דניאל ברבי- נגמל באמצעות אברהמסון לפני למעלה משנה
צילום: אלבום פרטי

האם גם הפעם חשת רעב מוגבר או אולי סימפטומים או קשיים אחרים שמלווים את תהליך הגמילה?

"בגמילה אצל אברהמסון לא היה לי צורך לאכול יותר מהרגיל, למרות שהגוף שלי ממש צעק מכאבים והרגשתי שאני חווה קריזים של גמילה, כאבים בגוף, חום בקרקפת, ממש תסמיני גמילה. גמילה שלישית וקשה יותר מכולן זו הייתה אבל הצליחה. הקריזים היו נקודתיים אבל לא היה צורך לחזור לעשן. כולם מאד תומכים בי ושמחים שהפעם זה הצליח".

אתה מרגיש שהגמילה הפעם שונה, חושב שהפעם זה לתמיד?

"מרגיש שהפעם הגעתי לתהליך הגמילה יותר נחוש והחלטי ולכן זה גם הצליח, מבחינתי אני לא אעשן יותר, אם הצלחתי הפעם, גמרנו".

ועכשיו, לפן האישי יותר. זוגתי עמית מילנר-סער, בקרוב תחגוג 43, גרה בכפ"ס. גיסתי עדי שיר, בת 48, בעלת בעיה רפואית מולדת, גרה במבשרת ציון. השתיים נגמלו ביחד בסניף אברהמסון במנדרין בתחילת ספטמבר 2019. כל אחת מהן עישנה שנים רבות כמות של קופסת סיגריות שלמה ביום, לעיתים גם יותר. עמית התחילה לעשן כבר בגיל 16 ועדי בגיל 25.

עדי שיר (מימין) ועמית מילנר-סער נגמלו מעישון באמצעות אברהמסון לפני כשנה צילום: כרמל מילנר-סער

הן נגמלו כבר פעמיים בעבר באמצעות הסדנאות של קופ"ח בשילוב כדורים, אך מעבר לתופעות הלוואי הקשות להם גרמו הכדורים במקרה שלהן, הגמילה לא החזיקה יותר מחצי שנה/ תשעה חודשים בכל פעם. רגע לפני יום הולדתה הקודם ולאחר לחץ לא מאד מתון שלי, השתיים החליטו לנסות להיגמל ביחד והפעם לתמיד באמצעות השיטה של מכון אברהמסון. לאור הכשלון היחסי שחוו בעבר, הן כמובן הגיעו למפגש הגמילה בלי הרבה ציפיות ואפילו די סקפטיות, עם זאת, נראה שלהבדיל מהפעמים הקודמות הן אמרו לעצמן שאם זה לא יצליח הפעם, זה כנראה כבר לא יצליח ולכן גם בשל המחשבה הזאת וגם בשל הרקע הבריאותי והמשפחתי שלהן הן החליטו שזה עכשיו או לעולם לא ונכנסו לתהליך בכלל ולחדר הטיפולים בפרט עם כל הכח והרצון שמצאו בתוכן.

חייבת לציין שלמרות שהאמנתי בהן והכרתי את שיטות הגמילה של אברהמסון לפני כן, גם אל לבי התגנבה מעט סקפטיות. ידעתי כמו התמכרות לסיגריות הינה קשה וכמה קשה לוותר על הרגלים, בטח ובטח עם וותק ארוך של עישון וכמות גדולה יחסית של סיגריות ליום. היום, כמעט שנה אחרי אני חשה שמחה גדולה על כך שלחצתי וחיברתי בינן לבין אברהמסון ועוד יותר מכך, חשה גאווה גדולה על כך שהתעקשו ולמרות שצץ חשק מפעם לפעם או הרגל שאיים לשבור אותן, הן יכלו לו ולא חזרו לעשן ולו סיגריה אחת. כמובן שהנזקים הנגרמים לגוף האדם ובעיקר לריאות שלו כתוצאה מעישון הינו נזק מצטבר ומשתנה מאדם לאדם. יש סיכוי שאצלן נגרם כבר נזק מן הסתם לאורך השנים ועדיין, אם בכך שהפסיקו לעשן, ימנעו נזקים חדשים ועתידיים אני אקח זאת בשתי ידיי ואודה על כך לתמיד לשיטה הגאונית של אברהמסון ולנחישות שלהן.

6.9.19- נגמלות מעישון במכון אברהמסון צילום: כרמל מילנר-סער

מה אתן חשות שהגמילה מעישון העניקה לכן פרט לעניין הבריאותי?

עדי: "כמובן יש את עניין החיסכון בכסף ואת העדר הצורך התמידי לחפש פינה לצאת לעשן בה ואת הזמן היקר והלא מבוטל שהרווחתי והתפנה לי ללימודים, חברים ותחביבים".

עמית: "המון דברים טובים, הנשימה יותר קלה, מרגישה שהריאות ממש מתנקות עם הזמן שעובר. התלות הבלתי נגמרת בסיגריה, העלויות של קופסא ביום. וחוץ מזה, רק לדמיין אותנו עדיין מעשנות בתקופת הקורונה היה מגביר ללא ספק את הסטרס שלנו להידבק במחלה, כי בכל זאת עישון היא מחלת רקע לכל דבר וגם היה הופך לעניין מציק עוד יותר לדמיין אותי הולכת ברחוב עם מסכה ואז נאלצת להסיר אותה כל פעם חלקית לצורך הדלקת סיגריה, גם כך פסיכולוגית המסכה מרגישה לעיתים חונקת אז עם עשן של סיגריות זה בכלל היה בלתי נסבל".

עברה כמעט שנה מאז שנגמלתן מעישון וכבר נגמלתן וחזרתן לעשן בעבר, האם אתן מרגישות שהסכנה לחזור לעשן חלפה הפעם לתמיד? מה לגבי החשק, האם מפעם לפעם עוד מתעורר?

עדי: "חייבת לציין שבתחילת הגמילה עוד עלה מדי פעם חשק לעשן, אך התמיכה הטלפונית של אברהמסון סייעה בשלל דרכים להתגבר על החשק, שלעיתים בכלל התברר כהרגל. מדי פעם אני רואה מישהו מעשן ועוברת לי מחשבת על סיגריה יחד עם קפה או דרינק אבל זה נעלם מהר מאד ואני לא מרגישה שום איום שיחזיר אותי לעשן".

עמית: "גם לי בתחילה היה חשק שצץ בעיקר בבוקר עם הקפה או אחרי ארוחת הצהריים בעבודה, אבל לאחר שיחה עם רומי המלווה המקסימה שלי הבנתי שאני מתבלבלת בין חשק לבין הרגל. השיטה של אברהמסון מפחיתה את החשק אבל לגבי שינוי ההרגלים זו לגמרי עבודה שלנו שצריך לעשות וזה אפשרי לגמרי אם אנחנו הצלחנו בכך".

התלות בסיגריות בתקופת הקורונה כשכולנו נדרשים לעטות מסכות מחוץ לבית ובעיקר במקומות סגורים, מקשה עוד יותר על מעשנים למצוא את הדרך והמקום לשלוף סיגריה ולהדליק אותה, בנוסף לעובדה שעישון הינו גורם סיכון לחלות בקורונה וללא ספק מהווה מחלת רקע לא פחות מלחץ דם, השמנת יתר וכו', נשמע לי כמו תקופה מעולה והכי מדוייקת להיפטר מהסיגריות בחייכם אחת ולתמיד ולהתחיל סופסוף לנשום לרווחה (תרתי משמע).

בהצלחה ושתהיה לכולנו שנה טובה ובריאה!

לאתר מכון אברהמסון: www.abrahamson.co.il

לדף הפייסבוק של מכון אברהמסון: https://www.facebook.com/machon.abrahamson

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כרמל מילנר-סער, בעלת העסק "הערך המוסף".
העסק קיים למעלה מ-7 שנים, במסגרתו מוצעים שירותי תוכן, סושיאל ושיווק ללקוחות מתחומים שונים. היא יוצרת תוכן ומומחית לכתיבה שיווקית עבור אתרים, לקוחות עסקיים ופרטיים.

לקבלת עדכונים על תוכן חדש באתר מלאו פרטים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן